W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Urząd Gminy Gostynin

ul. Rynek 26
09-500 Gostynin
pow. gostyniński
woj. mazowieckie

tel.: +48 24 236 07 50
fax: +48 24 236 07 69

ePUAP: /nu6a6ae677/skrytka
e-mail: ug@gminagostynin.pl
Strona internetowa: www.gminagostynin.pl

NIP URZĘDU: 971-02-95-009
REGON URZĘDU: 610022854
NIP GMINY: 971-065-94-40

Gmina Gostynin

Gmina Gostynin jest jedną z największych Gmin na terenie Mazowsza.

 

                   Województwo mazowieckie                Powiat gostyniński

Powierzchnia całkowita gminy wynosi 27.037 ha, z tego 17.100 ha stanowią użytki rolne. Zamieszkuje ją około 12 tys. mieszkańców. Gmina Gostynin stanowi lokalną wspólnotę samorządową tworzoną przez mieszkańców gminy zamieszkujących w 75 wioskach.

 

 

Podstawowym aktem prawnym regulującym zasady działania samorządu gminnego jest ustawa z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001r. Nr 142, poz.1591, z 2002r. Nr 23, poz.220, Nr 62, poz.558, Nr 113, poz.984, Nr 153, poz. 1271 i Nr 214, poz.1806), w oparciu o którą samorząd gminny działał w nowych warunkach ustrojowych państwa od 1990r.

Od dnia 1 stycznia 1999r., czyli od dnia wejścia w życie reformy administracyjnej wprowadzającej zasadniczy, trójstopniowy podział terytorialny państwa, Gmina Gostynin, jako podstawowa jednostka samorządu terytorialnego należy do powiatu gostynińskiego w województwie mazowieckim.

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów i jeżeli ustawy nie stanowią inaczej to rozstrzyganie w tych sprawach należy do gminy.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej. Zadania te obejmują w szczególności sprawy:

 

 

  • ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej,

     

     

  • gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego

     

     

  • wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz,

     

     

  • lokalnego transportu zbiorowego,

     

     

  • ochrony zdrowia,

     

     

  • pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych,

     

     

  • gminnego budownictwa mieszkaniowego,

     

     

  • edukacji publicznej,

     

     

  • kultury, tym bibliotek gminnych i innych placówek upowszechniania kultury,

     

     

  • kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,

     

     

  • zieleni gminnej i zadrzewień,

     

     

  • cmentarzy gminnych,

     

     

  • porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego,

     

     

  • utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych,

     

     

  • polityki prorodzinnej, w tym zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej,

     

     

  • wspierania i upowszechniania idei samorządowej,

     

     

  • promocji gminy,

     

     

  • współpracy z organizacjami pozarządowymi,

     

     

  • współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw.

     

Ustawy mogą nakładać na gminę obowiązek wykonywania zadań zleconych z zakresu administracji rządowej, a także z zakresu organizacji przygotowań i przeprowadzania wyborów powszechnych oraz referendów. Zadania z zakresu administracji rządowej gmina może wykonywać również na podstawie porozumienia z organami tej administracji. Gmina może również wykonywać zadania z zakresu właściwości powiatu oraz z zakresu właściwości województwa na podstawie porozumienia z jednostkami samorządu terytorialnego. Zadania publiczne mogą być również realizowane w drodze współdziałania między jednostkami samorządu terytorialnego. Gminy, związki międzygminne oraz stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego mogą wzajemnie bądź innym jednostkom samorządu terytorialnego udzielać pomocy, w tym pomocy finansowej.

Powiadom znajomego