Obsługa dowodów osobistych

Symbol procedury: SO

Co należy zrobić?

Złożenie wniosku o wydanie dowodu osobistego

  1. Wypełnij wniosek papierowy o wydanie dowodu osobistego. Możesz skorzystać z zamieszczonego poniżej formularza wniosku lub wypełnić wniosek na miejscu w Urzędzie (pobierz wniosek).
  2. Składając wniosek w formie elektronicznej postępuj zgodnie z instrukcją zamieszczoną na stronie: http://www.edowod.gov.pl/  Niezbędne jest posiadanie podpisu elektronicznego lub profilu zaufanego ePUAP.
  3. Wniosek o wydanie dowodu osobistego możesz złożyć w dowolnym urzędzie na terenie kraju.

 

Zgłoszenie utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego

  1. Wypełnij papierowy formularz utraty dowodu osobistego Możesz skorzystać z zamieszczonego poniżej formularza wniosku lub wypełnić go na miejscu w Urzędzie (pobierz formularz utraty).
  2. Składając formularz w formie elektronicznej postępuj zgodnie z instrukcją zamieszczoną na stronie: http://www.edowod.gov.pl/  Niezbędne jest posiadanie podpisu elektronicznego lub profilu zaufanego ePUAP.

 

Inne zgłoszenia:

  1. Zgłoszenie zawieszenia certyfikatów w dowodzie osobistym – dot. e-dowodu. (formularz).
  2. Zgłoszenie cofnięcia zawieszenia certyfikatów w dowodzie osobistym – dot. e-dowodu. (formularz).
  3. Nieuprawnione wykorzystanie danych osobowych z dowodu osobistego (formularz).


Wymagane dokumenty

  1. Aktualne kolorowe zdjęcie, wykonane w ciągu ostatnich 6 miesięcy, o wymiarach 35x45mm, w pozycji na wprost,  Tu możesz sprawdzić jak powinno wyglądać zdjęcie do dowodu. 
  2. Dotychczasowy dowód osobisty a w przypadku jego utraty, ważny paszport (dot. osób, które go posiadają),
  3. Dokument podróży lub inny dokument stwierdzający tożsamość - w przypadku osób, które otrzymały polskie obywatelstwo.       


Opłaty
Wszelkie sprawy związane z dowodami osobistymi są wolne od opłat.

Sprawę załatwia
 Referat Spraw Obywatelskich, pokój nr 6

Termin odpowiedzi
 Podczas wizyty w urzędzie wnioskodawca otrzymuje stosowne potwierdzenia lub zaświadczenia.

Tryb odwoławczy
W przypadku decyzji o odmowie wydania dowodu osobistego odwołanie składa się Wojewody Mazowieckiego za pośrednictwem organu, który wydał decyzję w terminie 14 dni od daty jej otrzymania.


Informacje dodatkowe

Wniosek o wydanie dowodu osobistego składa się:
     1.Co najmniej 30 dni przed upływem terminu ważności dowodu osobistego.
     2. Niezwłocznie w przypadku:
          a) zmiany Twoich danych zawartych w dowodzie osobistym (na przykład zmiany nazwiska),
          b) utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego,
          c) jeśli doszło do takiej  zmiany Twojego wyglądu, która utrudnia albo uniemożliwia rozpoznanie Cię (na przykład: operacja plastyczna twarzy).
          d) Jeżeli zmiana Twojego adresu zameldowania nastąpiła po 1 marca 2015 r., to zgodnie z przepisami  nowej ustawy o dowodach osobistych, nie ma podstaw do jego wymiany. 

Na dowód czekasz maksymalnie 30 dni od dnia złożenia wniosku. Termin ten może się wydłużyć w szczególnych przypadkach, o czym Cię poinformujemy.

Odbiór dowodu osobistego: Tu sprawdzisz, czy dowód osobisty jest gotowy do odbioru: https://obywatel.gov.pl

Dowód musisz odebrać osobiście. Zabierz dotychczasowy dowód osobisty, jeśli go nie miałeś lub utraciłeś -aktualny paszport (jeśli go posiadasz). 
Dowód dla dziecka poniżej 13 roku życia oraz osoby całkowicie ubezwłasnowolnionej odbiera rodzic, opiekun prawny lub kurator przedkładając swój dowód osobisty, dotychczasowy dowód osobisty dziecka lub podopiecznego bądź jego aktualny paszport (jeśli go posiada). 
Dowód osoby dla osoby o ograniczonej zdolności do czynności prawnych (dzieci w wieku od 13 do 18 roku życia, osoby częściowo ubezwłasnowolnione) może odebrać osoba dla której ten dowód wydano, rodzic, opiekun prawny albo kurator.

Jeśli ze względu na zły stan zdrowia lub inny ważny powód, wniosek został przyjęty poza urzędem (na przykład w twoim domu), dowód może odebrać za Ciebie pełnomocnik lub zostanie ci on dostarczony do domu przez urzędnika. W szczególnych, udokumentowanych sytuacjach, kiedy wystąpi nie dająca się pokonać przeszkoda w osobistym odbiorze dowodu, można udzielić pełnomocnictwa do tej czynności. Przy odbiorze dowodu osobistego musisz przedłożyć swój  dotychczasowy dowód osobisty (zostanie unieważniony w chwili odbioru nowego dokumentu) lub dokument potwierdzający legalność pobytu - jeśli jesteś osobą, która nabyła obywatelstwo polskie (dokument ten trzeba zwrócić przy odbiorze dowodu osobistego).

Warstwa elektroniczna Warstwa elektroniczna zawiera wszystkie dane, które znajdują się w warstwie graficznej i dodatkowo certyfikaty: (1.) potwierdzenia obecności, (2.) identyfikacji i uwierzytelnienie oraz (3.) podpisu osobistego, które w przyszłości służyć będą w usługach e-administracji. Certyfikat (1) aktywny jest w każdym dowodzie, certyfikat (2) - dotyczy tylko osób o pełnej i ograniczonej zdolności do czynności prawnej i uaktywniony jest po nadaniu indywidualnego numeru PIN,  certyfikat (3) - aktywny będzie jeśli wyrazisz na to zgodę i nadany  zostanie indywidualny numer PIN. Numery PIN nadaje posiadacz dowodu osobistego tzn. osoba, której dane są zamieszczone w dowodzie osobistym. Certyfikat podpisu osobistego dla osoby powyżej 13. roku życia zaktywizuje się dopiero po uzyskaniu pełnoletności. Możesz to zrobić przy odbiorze lub w dowolnym czasie w dowolnym urzędzie gminy bądź poprzez aplikację na www.gov.pl/web/mswia/bip. Kod PUK, który otrzymasz przy odbiorze dowodu osobistego, posłuży do odblokowania kodów PIN po trzykrotnym błędnym wprowadzeniu.

Podstawa prawna
1. Ustawa z 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych.
2. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z 7 stycznia 2020 r. w sprawie wzoru dowodu osobistego, jego wydania i odbioru oraz utraty, uszkodzenia, unieważnienia i zwrotu.
3. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z 26 lutego 2019 r. w sprawie warstwy elektronicznej dowodu osobistego.
4. Ustawa z 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.